ЗАТВЕРДЖУЮ
ДИРЕКТОР
КОМУНАЛЬНОГО
ЗАКЛАДУ
«БАБАЇВСЬКИЙ ЗАКЛАД
ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
(ЯСЛА – САДОК)
ВИСОЧАНСЬКОЇ
СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ХАРКІВСЬКОГО РАЙОНУ
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

_________ О.БІЛЕНЕЦЬ
___________ 2023 року

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «БАБАЇВСЬКИЙ ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
(ЯСЛА – САДОК) ВИСОЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ХАРКІВСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»
на 2023/2024 навчальний рік

СХВАЛЕНО
на засіданні педагогічної ради
КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
«БАБАЇВСЬКИЙ ЗАКЛАД
ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
(ЯСЛА – САДОК)
ВИСОЧАНСЬКОЇ
СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ХАРКІВСЬКОГО РАЙОНУ
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»
протокол № 1
від _____08.2023 року
Голова педагогічної ради
__________О.БІЛЕНЕЦЬ

Вступ

Програма розроблена відповідно до вимог Законів України «Про освіту»,«Про дошкільну освіту»,«Про забезпечення функціонування української мови якдержавної», Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція) та Концепції Нової української школи.

Освітню діяльність в закладі дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році буде організовано у відповідності до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» (нова редакція від 01.01.2021 № 2628-III), Указу Президента України від 18.05.2019 №286/2019 «Про стратегію національно-патріотичного виховання», Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція), Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 №641), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 №234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 №446), листів Міністерства освіти і науки: «Про розроблення програм для дошкільної освіти» (від 28.02.2013 №1/9-152), «Щодо вирішення окремих питань діяльності керівників гуртків дошкільних навчальних закладів» (18.09.2014 №1/9-473), «Про організацію національно-патріотичного виховання удошкільних навчальних закладах» (від25.07.2016 № 1/9-396), «Щодо організації роботи змузичного виховання дітей удошкільних навчальних закладах» (від02.09.2016 №1/9-454), «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи вдошкільних навчальних закладах» (від02.09.2016 №1/9-456), «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти збатьками вихованців» (від 11.10.2017 №1/9-546), «Щодо забезпечення наступності дошкільної тапочаткової освіти» (від 19.04.2018 №1/9-249), «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019 №1/11-1491), наказ Державної служби якості освіти України «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти» (від30.11.2020 №1/11-71), «Про організацію освітнього процесу в умовах військових дій» (від 06.03.2022 №1/3371-22), «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану» (від 29.03.2022
№1/3737-22), «Про деякі питання національно-патріотичного виховання у закладах освіти України» (від10.06.2022 №1/6267-22),«Організація діяльності закладів дошкільної освіти влітній період в умовах воєнного стану» (від 31.05.2023 №4/1798-23), "Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2023-2024 навчальному році" (від 21.08.2023 №1/12490-23), «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік» (від 07.07.2021 № 1/9-344), «Про переліки навчальної літератури та начальних програм, рекомендованих Міністерством освіти інауки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у2023/2024 навчальному році», «Про рекомендації для працівників ЗДО на період дії воєнного стану в Україні» (від 02.04.2022 № 1/3845-22), Інструктивно-методичних матеріалів щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності (Лист Міністерства освіти і науки України від 26.07.2022 № 1/8462-22), «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2023/24 року» (від 17.05.2023 № 1/6990-23), «Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів» (від 20.06.2023 № 1/8820-23), власного Статуту та інших нормативно – правових документів в сфері освіти.

Пріоритетний напрям роботи, за яким здійснює діяльність заклад дошкільної освіти у 2023/2024 році, – розвиток соціально-громадянської компетентності, виховання національно-свідомої особистості. Освітній процес здійснюється українською мовою.

Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня. Терміни проведення канікул:

● літні − 90 календарних днів з 01 червня по 31 серпня,

● осінні − 5 календарних днів з 23 жовтня по 27 жовтня,

● зимові − 10 календарних днів з 26 грудня по 5 січня,

● весняні – 10 календарних днів з 25 березня по 29 березня.

У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-продуктивна діяльність.

Режим закладу дошкільної освіти 5-денний. Шість груп працюють за режимом перебування дітей – 9 год. Освітній процес відбувається в дистанційному форматі до особливих розпоряджень.

Враховуючи підсумки освітньої діяльності за минулий навчальний рік, педагогічний колектив закладу дошкільної освіти продовжує в 2023/2024 році працювати над проблемою «Формування екологічно, економічно, соціально доцільної поведінки дошкільників через впровадження в освітній процес ідей сталого розвитку» і визначаєнаступні пріоритетні завдання роботи:

1. Реалізація ідей сталого розвитку засобами валеологічної освіти.

2. Створення оптимальних умов для впровадження інноваційних освітніх технологій, як засобу інтелектуального та всебічного розвитку дітей дошкільного віку.

3. Розширення комплексу методів і прийомів на формування соціально-громадянської компетенції дошкільників.

4. Забезпечення внутрішньої системи оцінювання якості освіти.

Особливу увагу з урахуванням вимог сьогодення планується приділити національно-патріотичному вихованню.

У 2023/2024 навчальному році у ЗДО функціонуватимуть такі групи:

● перша молодша (від 2 до 3 років) – 1 група;

● друга молодша (від 3 до 4 років) – 1 група;

● середня (від 4 до 5 років) – 2 групи;

● старша (від 5 до 6 (7) років) – 2 групи.

Заклад реалізує різні форми охоплення дошкільною освітою дітей мікрорайону: групи повного дня, соціально-педагогічний патронат, забезпечує роботу Консультативного центру для батьків або осіб, які їх замінюють, і дітей, які виховуються в умовах сім’ї.

В освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексними та парціальними програмами, використовуються синхронний та асинхронний формати дистанційного навчання.

Зміст інваріантної складової забезпечується чинною освітньою програмою «Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина».

Мета освітньої програми– реалізація комплексу розвивальних, виховних, навчальних функцій та змістовних напрямів організації життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей від 2 до 6 (7) років із поступовим ускладненням змістовної наповнюваності на кожному віковому етапі.

Завдання програми– сформованість мінімально достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини перших 6 (7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі. Визначені Базовим компонентом дошкільної освіти вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе, відображені у програмі, є обов’язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу

Структура програми -визначення освітніх ліній відповідно до Базового компонента дошкільної освіти, визначення загального обсягу навантаження на кожний вік дитини: ранній вік (третій рік життя), молодший вік (четвертий рік життя), середній вік (п’ятий рік життя), старший дошкільний вік (шостий рік життя). Кожна освітня лінія програми завершується показниками компетентності.

Види діяльності

Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно з наказом Міністерства освіти і науки України20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу. Види діяльності плануються за освітніми лініями: «Особистість дитини», «Мовлення дитини», «Дитина в соціумі», «Гра дитини», «Дитина у природному довкіллі», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «У світі культури». Реалізація програми передбачає врахування принципу інтеграції освітніх ліній у відповідності з віковими можливостями і особливостями вихованців.

Форми організації освітнього процесу

Набуття різних видів компетенцій дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій – провідній для дітей дошкільного віку; руховій; природничій; предметній; образотворчій, музичній, театральній, літературній; сенсорно-пізнавальній і математичній; мовленнєвій; соціокультурній та інших) і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних (доступних) знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. Організоване навчання проводиться у формі занять, починаючи з 3-го року життя. Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними лініями розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.

Тривалість спеціально організованих фронтальних занять (синхронний формат) становить:

● у першій молодшій групі – не більше 10 хвилин;

● у другій молодшій групі – не більше 15 хвилин;

● у середній групі – 20 хвилин;

● у старшій групі – 25 хвилин.

Тривалість перерв між заняттями – не менше 10 хвилин.

Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, проводяться переважно в першій половині дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа, четвер), поєднуються та чергуються із заняттями з музичного виховання та фізичної культури.

Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу.

Значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) сприяє блочно-тематична організація освітнього процесу на засадах інтеграції, яка істотно знижує навчальне навантаження на дітей. При цьому тривалість інтегрованого заняття збільшується за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно в молодшій, середній, старшій групах). За освітньою потребою проводяться інтегровані заняття для закріплення набутих дітьми знань і вмінь в різних видах дитячої діяльності протягом дня. Варіанти інтеграції можуть бути різні залежно від теми блоку, мети та завдань, визначених для її реалізації.

Забезпечено функціонування гуртків за інтересами:

● «Маленькі митці» для дітей старшої групи. Напрямок – художньо-естетична діяльність за програмою «Дитина».

● «Майбутнє України» для дітей старшої групи. Напрямок - національно-патріотичне виховання за програмою «Україна – моя Батьківщина».

Робота в гуртках за інтересами дітей ЗДО є самостійною додатковою організаційною формою освітнього процесу. Її мета: задовольняти потреби й зацікавленості дитини до певного виду діяльності, розвивати її природні, загальні та спеціальні здібності; активізувати дитячу творчість, своєчасно виявляти обдарованість. За бажанням батьків у закладі організовується додаткова платна послуга вивчення англійської мови та хореографії. Заняття в гуртках за інтересами переважно планується в другій половині дня. Тривалість гурткової роботи – 15-25 хв. залежно від віку дітей. День проведення гурткової роботи визначено у розкладі занять старших вікових груп №6 «Ягідка» та №4 «Веселка».

Для програмно-методичного забезпечення освітнього процесу використовуються навчальні видання, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання в дошкільних навчальних закладах у 2023/2024 навчальному році, розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України (http://mon.gov.ua/activity/education/doshkilna/norm-baza.html).

Робочий навчальний план
КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «БАБАЇВСЬКИЙ ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (ЯСЛА – САДОК) ВИСОЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ХАРКІВСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»
на 2023/2024 навчальний рік

В освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексними та парціальними програмами.

Інваріантна складова

Програми Автор Ким, коли затверджені
Комплексні
Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина» наук. кер. проекту – Огнев`юк В. О., авт. колектив – Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Богданець-Білоскаленко Н. І. та ін. лист МОН від 23.07.2020 №1/11-4960
Парціальні освітні програми
«Україна - моя Батьківщина» програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку. За заг. науков. редакцією Рейпольської О. Д. авторський колектив: Каплуновська О.М., Палець Ю.М., Кичата І.І. Пр. №3 від 21.06.2022р. Зареєстров. У Каталозі за № 1.0009-2022
Дошкільнятам освіта для сталого розвитку Н.В.Гавриш, О.Ю.Пометун лист ІМЗО від 12.02.2019 №22-1/12-Г-46

Розподіл занять на тиждень на дитину у групах загального розвитку
на 2023/2024навчальний рік
за програмою «Дитина»

перша молодша (від 2 до 3 років) друга молодша (від 3 до 4 років) середня (від 4 до 5 років) старша (від 5 до 6 (7) років)
Ознайомлення із соціумом 1 2 2 2
Ознайомлення з природним довкіллям 1 1 1 2
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча,театральна тощо) 1 4 4 4 5
Сенсорний розвиток 2 - - -
Логіко-математичний розвиток - 1 1 2
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування2 2 3 3 3
Здоров’я та фізичний розвиток3 2 3 3 3
Загальна кількість занять на тиждень 10 11 11 14
Додаткові освітні послуги на вибір батьків: - - - 1
-художньо-естетична діяльність; - - - 1
-національно-патріотичне виховання - - - 1
Максимальна кількість занять на тиждень 10 11 11 15
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах) 1,7 2,75 2,75 6,2

Особливості планування та проведення занять різних типів
відповідно до орієнтовного розподілу занять
та гранично допустимого навантаження та дітей

Заняття із ознайомлення із соціумом

• Спрямовані на реалізацію освітньої лінії Базового компонента «Дитина в соціумі», частково – «Особистість дитини».

• Передбачають формування навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, здоров’язберігальної компетентності, реалізацію завдань патріотичного виховання дошкільників, у тому числі засобами народознавства.

Художньо-продуктивна діяльність

• Передбачає заняття з музичної, образотворчої діяльності, художньої літератури. Театралізована діяльність може бути присутня протягом дня як самостійний вид діяльності чи включена у різні заняття для реалізації їх програмових завдань.

• Художня література. 1 заняття на тиждень може бути проведено за рахунок кількості таких занять: художньо-продуктивної діяльності у середній та старшій групах, розвитку мовлення у ІІ молодшій групі, інтегруватися у вищеназвані заняття в групах раннього віку та І молодшій.

Сенсорний, логіко-математичний розвиток

• Під час планування здійснюється конкретизація тем і завдань в межах чинних програм з урахуванням вікових особливостей дітей (акцент на практичне ознайомлення з матеріалом).

Розвиток мовлення
і культура мовленнєвого спілкування

• формування та розвиток фонематичної, лексичної компетентності;

• формування граматичної, діалогічної, монологічної компетентності;

• інтеграція завдань з художньої літератури (перша та друга молодша групи).

Здоров’я та фізичний розвиток

• Фізкультурні заняття проводяться з дворічного віку.

• Для дітей дошкільного віку фізкультурні заняття проводяться не менше 3 разів на тиждень.

• У дні, коли немає фізкультурних занять, проводять фізкультурні комплекси під час денної прогулянки.

Фізичне виховання дітей у дошкільному навчальному закладі складається з ранкової гімнастики; занять фізичною культурою; рухливих ігор та ігор спортивного характеру; загартування; фізкультурних хвилинок під час занять, фізкультурних пауз між заняттями; фізкультурних комплексів під час денної прогулянки.

Визначаючи обсяг рухової активності дітей, необхідно враховувати стан їхнього здоров’я та психофізіологічні особливості, умови дистанційної роботи.

Кiлькiсть переглядiв: 807

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.